Rinus van der Schoof

Alumni master Human Movement Sciences

Rinus-van-der-SchoofIk ben Rinus van der Schoof en ik heb de Bachelor Bewegingswetenschappen in 2012 afgerond en de Master Human Movement Sciences: Sport, Exercise and Health in 2013. Ik heb veelal vakken gekozen rondom revalidatie en tegelijkertijd de Docentenopleiding FBW gedaan. Ik liep voor mijn afstudeeronderzoek stage in het Wilhelmina Kinderziekenhuis en voor de docentenopleiding op de HAN in Nijmegen bij de opleiding Sport- en Bewegingseducatie (inmiddels heet dat Sportkunde)

Waar werk je en wat is je functie?
Ik werk op de Haagse Hogeschool in Den Haag als hogeschooldocent bij de opleiding Sportkunde. Ik geef daar lessen over onderzoeksvaardigheden maar ook over aangepast sporten en ik heb taken in de coördinatie van de opleiding.

Hoe heeft je carrière er tot nu toe uitgezien?
Ik ben na mijn master gestart als junior docent bij Bewegingswetenschappen. Een enorm leuke baan voor drie dagen in de week in een erg ambitieus jong team o.l.v. Geert Buijtenweg. Tegelijkertijd kon ik voor twee dagen in de week op mijn stageadres in Nijmegen aan de slag. Op de HAN heb ik ook een erg leuke en leerzame tijd gehad. Na twee jaar stopte ik als junior docent en ging ik fulltime in Nijmegen aan de slag. Op een gegeven moment was ik het reizen tussen Amsterdam en Nijmegen zat en zocht ik een baan dichterbij. Ik heb een jaar in Almere gewerkt als docent onderzoeksvaardigheden bij verpleegkunde en logopedie, maar toch trok de sport-context mij weer en inmiddels werk ik bijna een jaar in Den Haag bij de opleiding Sportkunde.

Wat vind je waardevol aan het werk dat je doet?
Ik vind het een eer dat ik een (bescheiden) bijdrage mag hebben in de ontwikkeling van (jonge) mensen. Wat ik verder prettig vind in het onderwijs is dat je bij wijze van in de ochtend iets kunt bedenken en in de middag direct kunt uitvoeren. Snel resultaat dus. Je kunt je creativiteit kwijt en ik vind het inspirerend om in een team samen te werken. Ook de onderzoeksvaardigheden vind ik een mooi thema om te bespreken in mijn lessen. Waar komt je informatie vandaan? Hoe trigger je nieuwsgierigheid? Hoe kun je werk van anderen goed gebruiken? Wat is waar en wat niet? Met studenten hier kritisch naar kijken maakt het docentschap een bevoorrechte positie.

In welke opzichten voldoet het werk aan de verwachting die je als student had?
Toen ik bewegingswetenschappen ging studeren op mijn achttiende wist ik niet dat ik docent zou gaan worden. Gedurende de opleiding merkte ik dat ik het heel leuk vond om te leren en de stof interessant vond maar ik merkte ook dat ik niet per se onderzoeker wilde worden (al kan dat altijd nog via 'Promoveren in het HBO'). In de Docentenopleiding FBW kreeg ik mede door mijn stage een goed beeld van wat een hbo-docent qua werkzaamheden inhoudt.

Hoe heb je de aansluiting tussen je opleiding en het werkveld ervaren?
Omdat ik als junior docent nog op de faculteit bleef rondlopen was de overstap tussen het studentenleven en het werkend bestaan niet intens groot. Toen ik ging werken op mijn stageplek was deze stap ook vrij klein. Wel merk ik in mijn vriendengroep dat ik een van de weinige ben die echt nog iets met de bewegingswetenschappelijke kennis doe in mijn baan. Tegelijkertijd hebben zij allen interessante banen, dus de vaardigheden aangeleerd bij bewegingswetenschappen zijn toch van pas gekomen.

Hoe ben je in je huidige functie terechtgekomen?
Gesolliciteerd op een vacature die ik zag op www.werkenbijhogescholen.nl. Mijn relevante werkervaring heeft mij wel geholpen om deze baan te krijgen.

Heb je advies voor onze huidige studenten om hun droombaan te vinden?
Probeer je stages te zien als een erg lange sollicitatie. Laat jezelf van je beste kant zien, probeer veel op te pakken, werk actief aan je netwerk en maak jezelf daardoor aantrekkelijk in de markt.