Mireille Smits-van der Nat

Alumna Pedagogische Wetenschappen: Onderwijs en Innovatie

Mireille SmitsIk ben Mireille Smits-van der Nat en ik ben werkzaam als leerkracht basisonderwijs op basisschool Onder de Bogen te Utrecht. Vanaf september aanstaande zal ik dit gaan combineren met promotieonderzoek op de Vrije Universiteit. Dit betekent dat ik vijf jaar lang parttime voor de klas zal staan en parttime werk aan mijn promotieonderzoek. Dit is mogelijk doordat ik de promotiebeurs voor leraren van NWO heb ontvangen.


Wat vind je waardevol aan het werk dat je doet?
Als leerkracht basisonderwijs heb je een essentiële rol in de ontwikkeling van leerlingen. Het is fantastisch om de ontwikkeling van jonge persoonlijkheden van zo dichtbij mee te maken en aan te wakkeren. Het is extra waardevol als hetgeen wat je als leerkracht in de praktijk doet, wordt verrijkt met wetenschappelijke inzichten. Als academische leerkracht kan ik daar dagelijks mijn bijdrage aan leveren! Ik hoop dit volgend jaar ook verder in de praktijk te gaan brengen door mijn werk als leerkracht te gaan combineren met promotieonderzoek.

In welke opzichten voldoet het werk aan de verwachting die je als student had?
Mijn ambitie was, en is nog steeds, om de onderwijspraktijk te verbinden met onderwijsonderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat we veel van elkaar kunnen leren. De praktijk leerde mij echter dat het soms best lastig is om deze twee werelden met elkaar te verbinden. Het vraagt om doorzettingsvermogen en een echte investering van universiteiten en scholen. Lang niet alle scholen en universiteiten lukt het om die toenadering tot elkaar te zoeken. Hoe mooi zou het zijn als meer en meer leerkrachten in het basisonderwijs de stap nemen om een academische opleiding te volgen. Werk aan de winkel dus!

Hoe heb je de aansluiting tussen je opleiding en het werkveld ervaren?
Ik heb in het collegejaar van 2016-2017 de masteropleiding Onderwijspedagogiek gevolgd. Heel bewust koos ik voor deze masteropleiding, omdat ik graag met een wetenschappelijk kritische bril naar onderwijs wilde leren kijken. We namen de dagelijkse onderwijspraktijk onder de loep en spiegelden dit aan literatuur. Ik vond het heel fijn om met medestudenten en docenten hierover na te denken. Ook schreven we regelmatig papers of beleidsstukken naar aanleiding van een praktijkvraagstuk. Ik vond dat erg waardevol. Binnen deze master krijg je de ruimte om een stageplek te zoeken die past bij wat jij wilt leren. Voor mij betekende het dat ik stage liep bij SLO waarbij ik intensief heb meegewerkt aan de voorbereidingsfase van het nieuwe curriculum. Ik ben daarvoor op tal van scholen geweest, waardoor ik een nog breder beeld heb gekregen. Tot slot is er binnen de afdeling onderwijspedagogiek veel lopend praktijkgericht onderzoek waar je als student je masterthese over kunt schrijven. Ik vond dat erg verrijkend!

Hoe ben je in je huidige functie terechtgekomen?
Na mijn masteropleiding was ik op zoek naar een scholenstichting waar ik mij breed kon blijven ontwikkelen. Uiteindelijk vond ik de beste match met de KSU te Utrecht waar ik nu al bijna drie jaar met veel plezier werk. Ook ben ik na het afronden van mijn masteropleiding begonnen met het voorbereiden van mijn aanvraag van een promotiebeurs voor leraren. Dit is aangewakkerd door mijn begeleiders van mijn masterthese, zij gaven mij het zetje en het vertrouwen dat ik dit mocht gaan proberen. Afgelopen januari hoorde ik dat ik de beurs ontvangen had. Ik ben gedurende het aanvraagproces van de promotiebeurs en daarna ondersteund door mijn oud-begeleiders. Daarbij zijn zij nu ook mijn copromotoren, ik ben ontzettend blij met deze begeleiding!

Heb je advies voor onze huidige studenten?
Blijf nieuwsgierig en geniet van de tijd waarin je de ruimte hebt om goed na te denken en te discussiëren over pedagogiek. Probeer op momenten dat je er even doorheen zit te beseffen wat een mooie periode dit is. Investeer in praktijkervaring en waardeer de praktijkexpert, zoek dit regelmatig op en stel veel vragen. Durf op een nieuwe werk- of stageplek kritisch te zijn, zonder te veel in een keer te willen veranderen. Stapje voor stapje brengen we theorie en praktijk wat dichter bij elkaar.