Laura Westerveld

Alumna Pedagogische Wetenschappen: Onderwijs en Innovatie

Laura WesterveldIk ben Laura Westerveld en werk bij Stichting Kennisnet; een stichting die scholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo helpt bij een doordachte inzet van ICT in het onderwijs. Mijn functie is beleidsadviseur strategie & externe betrekkingen en mijn inhoudelijke expertise is ICT-bekwaamheid en professionalisering.

Wat vind je waardevol aan het werk dat je doet?    
Ik denk dat ik in deze functie echt kan bijdragen aan het onderwijs door te helpen met een volgende stap te zetten en daarbij echt aan te sluiten bij de behoeften van de praktijk. Daarnaast mag ik op nationaal niveau meedenken over onderwijsbeleid, en dat is altijd mijn droom geweest. Dit mag ik ook nog eens doen bij een organisatie die staat voor ontwikkeling en innovatie in het onderwijs, maar wel altijd op een doordachte manier. In mijn functie kan ik eigenlijk mijn drie passies voor het onderwijs, innovatie en beleid combineren. Daarnaast mag ik nu gewoon voor mijn werk boeken over onderwijs lezen, wat voor mij gewoon meer plezier is dan een moetje.

In welke opzichten voldoet het werk aan de verwachting die je als student had?     
Het mooie was dat ik mijn opleiding startte om meer te gaan leren over beleid en mij verder te ontwikkelen in het schrijven van stukken. Deze twee elementen kwamen sterk terug in de opleiding en ook in mijn stage. En ik denk wel dat ik kan zeggen dat ik door deze keuze te maken, nu uiteindelijk ook in het beleidswerk zit. Mijn interesse daarin is alleen maar vergroot en het was voor mij dan ook na de studie duidelijk dat ik in deze kant verder wilde gaan.

Hoe heb je de aansluiting tussen je opleiding en het werkveld ervaren?  
Tijdens de opleiding heb ik echt geleerd om ook kritisch over innovatie te denken. Innovatie betekent niet per definitie dat het beter is en dat neem ik nu altijd mee in mijn werk. Ik blijf kritisch tegenover innovatie, is dit echt een verbetering en zo ja, waarom dan? Ook de mogelijkheid om een werkstage te lopen, heeft mij enorm geholpen in de start van mijn carrière en mijn carrièrekeuze.  

Hoe ben je in je huidige functie terechtgekomen?     
Eigenlijk was ik altijd al enorm geïnteresseerd in onderwijs en ook de politieke en beleidsmatige kant daarvan. Ik ben toen met deze master gestart om harder te werken aan mijn schrijfvaardigheden en ook om meer te leren over beleid. Vanuit de opleiding kreeg ik toen een lijst met mogelijke stageplekken en daar stond ook het ministerie van ocw tussen. Uiteindelijk had ik het geluk dat ik hier een fantastische werkstage mocht lopen, waarin ik enorm veel heb geleerd. Na mijn werkstage bij het ministerie wist ik het zeker; ik wil verder in het onderwijsbeleid. Na traineeships te hebben geprobeerd bij de overheid kwam ik deze vacature tegen en ben ik vanaf september met heel veel plezier hier aan de slag gegaan.

Heb je advies voor onze huidige studenten?
Het is goed om voor de keuze van je master goed na te denken over wat je wilt leren tijdens de opleiding en welke vaardigheden je wilt ontwikkelen. Veel masters lijken namelijk op elkaar, maar ze hebben allemaal accentverschillen. Let daar op en kies op basis daarvan welke master bij jou zou passen. Ook zou ik willen adviseren om echt een stage te kiezen, die al helemaal ligt in wat je later zou willen doen. Dit werkt goed voor jouw CV en ook om echt duidelijk te krijgen of je dat wilt doen. Volg daarbij altijd jouw drijfveren en passies. Wat wil je echt bereiken en wat is voor jou belangrijk in een toekomstige opleiding. Dan is hopelijk de keuze snel gemaakt.