Eline Vriend

Alumna Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek

Eline VriendIk ben Eline Vriend en ik werk in het Amsterdam UMC, locatie AMC als junior onderzoeker bij het Expertisecentrum Ontwikkelingsondersteuning Prematuren (EOP-nl). Het EOP-nl coördineert de uitvoering van het ToP programma, verzorgt scholing aan (toekomstige) ToP kinderfysiotherapeuten en doet onderzoek naar effectieve en doelmatige ondersteuning van vroeggeboren kinderen en hun ouders. Het ToP programma is een preventief interventieprogramma voor zeer vroeggeboren kinderen (zwangerschapsduur <32 weken en/of geboortegewicht <1500 gram) en hun ouders na thuiskomst uit het ziekenhuis.

Wat vind je waardevol aan het werk dat je doet?
Het ToP programma richt zich op een hele kwetsbare doelgroep. Vroeggeboorte heeft een enorme impact op de ouders en het kindje. Het ToP programma ondersteunt ouders om op een positieve manier in te spelen op de signalen van hun vroeggeboren kind en richt zich met name op het bevorderen van de responsieve relatie. Dit is des te meer belangrijk voor de ontwikkeling van vroeggeboren kinderen. Het is een heel mooi en waardevol programma dat ook nog eens opgenomen is in het basispakket van zorgverzekeraars. Ik ben trots dat ik door mijn werk een steentje bij kan dragen in de zorg voor vroeggeboren kinderen en hun ouders. Verder is mij tijdens dit werk steeds meer duidelijk geworden hoe belangrijk het is om professionals uit de praktijk te betrekken bij het onderzoek. Binnen het EOP-nl proberen we dit veel te doen. Het contact en de samenwerking met de praktijk op deze manier is ook heel interessant en waardevol!

In welke opzichten voldoet het werk aan de verwachting die je als student had?
Als student wilde ik als orthopedagoog in de praktijk aan de slag. Ik heb ook een poosje gewerkt als dyslexiebehandelaar bij OBD Noordwest. Ook een uitdagende en waardevolle functie, waarin je heel praktisch aan de slag gaat met een leerling bij wie ernstige enkelvoudige dyslexie is vastgesteld met als doel de zelfredzaamheid te vergroten. Binnen mijn huidige werk houd ik me meer bezig met onderzoek, maar dit is wel gericht op de praktijk en ik leer hier ontzettend veel. Toch had ik als student niet echt duidelijk voor ogen welke mogelijkheden er allemaal zijn. Op dit moment heb ik het naar mijn zin en hoop ik nog veel meer te leren over de vroege ontwikkeling en de ouder-kind interactie. Wie weet wat de toekomst brengt…

Hoe heb je de aansluiting tussen je opleiding en het werkveld ervaren?
Voordat ik de master Orthopedagogiek ging doen, heb ik de bachelor Gezondheid en Leven (gezondheidswetenschappen) behaald en vervolgens de premaster Pedagogische wetenschappen. Wat ik zo fijn vond aan de master Orthopedagogiek is dat je de kans krijgt om een praktijkstage te doen en een onderzoeksstage. Hierdoor heb ik de aansluiting met het werkveld als prettig ervaren. Het geeft je de mogelijkheid om alvast te proeven aan het werkveld, ook al zijn er dan nog heel veel mogelijkheden die je niet kent.

Hoe ben je in je huidige functie terechtgekomen?
Tijdens de master heb ik mijn scriptie geschreven over het ToP programma. Na een leuke en leerzame tijd met rondreizen door het land om filmopnames te maken van huisbezoeken, analyseren en schrijven, haalde ik mijn scriptie en mocht ik terugkomen als collega!

Heb je advies voor onze huidige studenten?
Kies vooral voor dat wat jij interessant vindt tijdens je studie, ervaar zoveel mogelijk van het werkveld en profiteer van het student/stagiair zijn! Maar staar je ook niet blind, want er zijn meer mogelijkheden dan je denkt na deze master.