Het onderzoek van de sectie Motorisch Leren & Presteren richt zich op perceptueel motorische controle, oftewel: welke invloed heeft waarneming op onze beweging, en wat is de invloed van lichamelijke of omgevingsbeperkingen hierbij? Het onderzoek wordt gedaan bij verschillende stadia van ontwikkeling, leren en topprestaties.
 
Ons doel
De belangrijkste doelstelling van het programma is om de relatieve bijdrage van beperkingen in de perceptueel-motorische controle te identificeren. De kern van het onderzoek ligt bij de interactie tussen de taak (bijv. objecteigenschappen, taakinstructies) en beperkingen bij de mens (bijv. hersenbeschadiging, angst) met speciale nadruk op het gebruik van perceptuele informatie.


Lopend onderzoek

  • Small-sided games: analyses of tactics and individual performance in football (Badenhorst, Cooppoo, Beek, Savelsbergh)
  • Problems in handwriting: the role of child, task and environment (Duiser, Van der Kamp, Ledebt, Savelsbergh)
  • Looking at movements: Can we train to aim by fooling the brain? (Mann, Savelsbergh, Van der Kamp)
  • Emergent behaviour in simulated operations (Nibbeling, Oudejans, Daanen, de Haan)
  • Directing attention in complex motor action: The free-kick in football (Paterson, van der Kamp, Bressan, Savelsbergh)
  • The visual search and motor behavior in top sailing (Pluijms, Canal-Bruland, Savelsbergh)
  • Acute stress and training with stress: Effects on police officers’ arrest and self-defence skills (Renden, Oudejans, Savelsbergh)
  • Individual monitoring, match analysis, search behaviour and soccer talent (Stevens, de Ruiter, Beek, Savelsbergh)
  • Elite sport, national pride and prestige (Stokvis, Van Hilvoorde, Pot)
  • Explicit and implicit motor learning of manual order picking tasks in older adults (Verneau, van der Kamp, de Looze, Savelsbergh)
  • Decision behaviour in small-sided games (Maarseveen, Oudejans, Savelsbergh)
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam

spamfuik@vu.nl