Home > Professionals > Zorgonderwijs > HGZO-congres > HGZO-congres 2017
HGZO Congres 2017 - Feiten en Fabels in het zorgonderwijs

Feiten en Fabels in het (zorg)onderwijs

Feiten en Fabels   
Op donderdag 23 en vrijdag 24 maart 2017 vond het HGZO Congres 2017 plaats in Hotel- en congrescentrum De Werelt in Lunteren. 
Dit tweedaagse congres stond in het teken van Feiten en Fabels in het (zorg)onderwijs.
 
Iedereen heeft wel een mening over wat goed onderwijs is. En dat is niet vreemd, omdat we allemaal ervaringsdeskundige zijn. Iedereen heeft vroeger of misschien recent nog onderwijs genoten en heeft daar bepaalde ideeën over. Wat bijvoorbeeld werkt en wat zeker niet werkt in een onderwijsleersituatie. Maar heb jij als docent ook scherp wat een leersituatie effectief maakt? Wat is daarvan bewezen en wat zijn daarin fabels? Op het 17e HGZO-congres delen we met elkaar wat goed onderwijs inhoudt en wat we mee kunnen nemen naar de onderwijspraktijk. Wat zijn de feiten, oftewel: wat werkt echt in onderwijs? En met welke fabels kunnen we voorgoed afrekenen? In de workshoprondes kun je je op allerlei gebieden laten inspireren en ga je aan de slag met innovaties, methoden en didactische tools die hun nut hebben bewezen in het (zorg)onderwijs.

Pedro de BruyckereKeynote sprekers
Op donderdag 23 maart hield Pedro de Bruyckere tijdens de hoofdlezing de mythes tegen het licht en ontkracht deze waar nodig. Hardnekkige clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid werden besproken en misschien voor eens en altijd doorgeprikt.

Op vrijdag 24 maart ging prof. dr. Nynke van Dijk in op feiten en fabels over het leren in de zorgpraktijk, zoals tijdens stages. Hoe vaak moeten studenten bijvoorbeeld een handeling zien voordat ze deze zelf beheersen? Nynke van DijkWat is de invloed van rolmodellen? Waar letten studenten op als ze naar hun voorbeelden kijken? Moet die begeleider de student veel zelfstandig laten werken of er juist steeds bij blijven? En wie stuurt daarin - de student of de begeleider? Aan de hand van deze lezing kun je keuzes voor het praktijkopleiden onderbouwen en het soms impliciete leren in de praktijk effectiever maken.
 
Voor wie?
Het HGZO-congres is een inspirerend en interessant congres voor docenten, (praktijk)opleiders en andere professionals die werkzaam zijn bij (zorg)opleidingen of bij een opleidingsinstituut verwant aan een ziekenhuis of zorginstelling.
Na het congres heb je veel onderzoeken en theorieën gehoord en inspirerende ideeën opgedaan om je onderwijsleersituaties nog beter in te kunnen richten.

Vragen waarop je antwoord krijgt zijn:
  • Welke onderwijsmodellen zijn nu echte hardnekkige mythes?
  • Welke werkvormen hebben een bewezen leereffect?
  • Wat zijn de mogelijkheden van een reflectie-app in het (zorg)onderwijs?
  • Hoe kun jij je verhaal in een presentatie het beste opbouwen?
  • Is je brein in staat om altijd even goed levenslang te leren?
  • Op welke manier blijf jij als professional jezelf ontwikkelen?
  
Workshops en infoshops
Download hier het Congresboek 2017 (.pdf).
In dit congresboek staat een uitgebreide omschrijving van alle workshops en infoshops zodat je voor het congres al kunt kiezen welke programmaonderdelen je bij wilt wonen.

Programma
Download hier het Programma 2017 (.pdf).
Hierin ziet u welke workshops en infoshops er in welke ronde worden aangeboden. Het paginanummer verwijst naar het congresboek.

Inschrijven

Via het online inschrijfformulier.
 
Meer informatie
Sjoukje Colenbrander
Secretariaat HGZO-Congres
Tel. (020) 59 86903
E-mail s.colenbrander@vu.nl
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam

spamfuik@vu.nl