Publicaties Onderwijs

Topbanner_Onderwijs

Nieuwsgierigheid als prikkel tot leren
Nieuwsgierigheid als motivator tot lerenDoor: Judith Gerritsen
Eerder verschenen in: ECBO Canon beroepsonderwijs, mei 2016.

Nieuwsgierigheid is een fundamentele kracht die mensen in staat stelt zich te ontwikkelen, te leren. Dit biedt kansen om mbo-studenten te prikkelen meer over de leerstof te weten te willen komen. Maar hoe doe je dat? Hoe zet je nieuwsgierigheid effectief in voor aantrekkelijk, motiverend onderwijs? In dit artikel gaat Judith Gerritsen dieper in op nieuwsgierigheid als motivator van studenten en hoe docenten hier invloed op kunnen uitoefenen. Drie technieken die u in uw lessen kunt toepassen worden hierbij behandeld. Lees verder...

Een Lesson Study team als een professionele leergemeenschap
Een Lesson Study team als een professionele leergemeenschapDoor: Sui Goei et al.
Eerder verschenen in: VELON tijdschrift, november 2015.

In dit artikel worden Lesson Study teams gepresenteerd als professionele leergemeenschappen (PLG’s). LS wordt gezien als één van de snelst groeiende strategieën om het onderwijs te verbeteren. Een aantal kenmerken van LS valt samen met die van effectieve docentprofessionalisering (Dudley, 2015; Veen, Zwart, Meirink, & Verloop, 2010). En een aantal kenmerken van een LS-team valt samen met die van een succesvolle PLG (Lomos, Hofman, & Bosker, 2011). Lees verder...

Jij mag kiezen: hoe geef je feedback aan studenten?
feedback studentenDoor: Judith Gerritsen, opleider Zorgonderwijs & Marjolein Roemaat, coördinator Sport en Bewegen
Eerder verschenen in: Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs, maart 2014
Motivatie lijkt een bepalende sleutel tot een succesvolle (studie)loopbaan. Autonomie, ervaren competentie en sociale verbondenheid bepalen de motivatie van een student. Zou het niet handig zijn als je als docent handvatten hebt om deze motivatie te beïnvloeden? Dat kan! Judith Gerritsen en Marjolein Roemaat, beiden docent/coach/adviseur bij EXPOSZ, geven in dit artikel (Onderwijs en gezondheidszorg, maart 2014) voorbeelden van hoe je met feedback  invloed kunt uitoefenen op de motivatie van de student. Lees verder...