Corinne van Velzen

Senior teaching staff/Researcher
» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Opgeleid tot bioloog ben ik mijn onderwijsloopbaan ooit begonnen als docent biologie in het middelbaar onderwijs. Daarna heb ik de overstap gemaakt naar de kleuterleidstersopleidingsschool van de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven. Als lerarenopleider Natuuronderwijs heb ik daarna op de PABO in Utrecht gewerkt. Na een studie onderwijskunde en veel verschillende werkplekken in het HBO ben ik tenslotte lerarenopleider VO aan de Vrije Universiteit geworden. Daar ben ik sinds 2002 nauw betrokken bij Opleiden in de School en de ontwikkeling van de academische kop.

Als actief lid van VELON ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling van de beroepsstandaard en ben ik begonnen met de werkgroep Opleiden op School. Daarnaast ben ik, als beoordelaar van samenwerkingsverbanden (met en zonder academische kop), betrokken geweest bij verschillende NVAO rondes.

Op dit moment is mijn hoofdtaak het professionaliseren van leraren op school die als dagelijks begeleider/opleider betrokken zijn bij leraren in opleiding. Daarnaast begeleid ik studenten bij het doen van praktijkonderzoek.

Expertise

Leraren opleiden in samenwerkingsverbanden ‘Opleiden in de school’; (begeleid) werkplekleren

Onderwijs

Praktijkonderzoek leraren in opleiding

Onderzoek

  • Onderzoek (in nationaal en internationaal verband) naar de ontwikkeling van pedagogisch-didactische  aanpakken van werkplekleren op school
  • Inductiebehoeften van startende lerarenopleiders

Projecten

  • Projectgroep ontwikkeling en TKO van de Academische Opleidingsschool Noord Holland West (AONHW)
  • Vernieuwing leerplan ULO

Awards

Beste artikel 2012:

Velzen, C. van, Volman, M. & Brekelmans, M. (2012). Mentoren delen hun praktijkkennis met leraren in opleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33, 35-42.

Lidmaatschappen

  • ATEE
  • ECER
  • IPDA
  • ISCAR

Publicaties

Velzen, C. van & Volman, M. (2009). Wat doet een Opleider in de School? Een theoretische en empirische verkenning. Pedagogische studiën, 86, 75-92.

Van Velzen, C., Klink, M. van der, Swennen, J.M.H. & Yaffe, E. (2010). The induction and needs of beginning teacher educators. Professional Development in Education, 36, 61-75.

Van Velzen, C., Volman, M. & Brekelmans, M., & White, S. (2012). Guided work-based learning: Sharing practical teaching knowledge with student teachers. Teaching and Teacher Education, 28, 229-239.

Van Velzen, C. (2013). Guiding learning teaching Towards a pedagogy of work-based teacher education. (Dissertation) Amsterdam: VU University.

 van Velzen, C., Volman, M., & Bekelmans, M. (2014). Modelling en scaffolding als begeleidingsinstrumenten tijdens het samen lesgeven door vakbegeleiders en leraren in opleiding. Pedagogische Studiën, 91(3), 169-185.   

Van Velzen, C. & Van der Klink, M., (2014). Developing internships in the Netherlands: new concepts, new roles, new challenges  In: J. Calvo de Mora & K. Wood (Eds.), Practical knowledge in teacher education Approaches to teacher internship programmes (pp. 180-194). London: Routledge 

Overige activiteiten

Beoordelaar NVAO Academische Opleidingsscholen

Links

LinkedIn