Joyce Brouwer



Deze pagina is verplaatst. U wordt doorgestuurd.

+31 20 59 85489
z-107
joyce.brouwer@vu.nl
faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen ( team hoger onderwijs )
Education developer
» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Op het moment ben ik opleidingsdocent en onderwijskundig adviseur aan het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen. 

Ik geef les in de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO), de Seniorkwalificatie Onderwijs (SKO) en in het open aanbod van het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen. Buiten de VU verzorg ik maatwerktrajecten op het gebied van doceren en curriculumontwikkeling bij verschillende HBO- en WO-instellingen. Bij de master Teaching and Learning in Higher Education geef ik het vak Onderwijskunde in de premaster.

Achtergrond
Lesgeven is een rode draad in mijn leven. Al voor ik ging studeren heb ik gewerkt als klasse-assistent en gaf ik muziekles. Tijdens mijn studie psychologie in Nijmegen stond ik als student-assistent ook al snel voor de klas. Na mijn afstuderen ben ik meteen aan het werk gegaan op de UvA als onderdeel van een groepje pioniers dat werkgroepen gaf en heel veel onderwijsmateriaal ontwikkelde. Het ontwikkelen van materiaal en het werken met studenten bleken mij al snel heel nauw aan het hart te liggen. Na een aantal intensieve omzwervingen als docent onder andere bij verschillende opleidingen van de UvA, de Universiteit Utrecht en de opleiding voor Verloskundige in Rotterdam, ben ik overgestapt naar de VU. Daar ben ik sinds 2004 docentenopleider. Deze overstap heeft me de mogelijkheid gegeven om van het lesgeven niet alleen mijn vak, maar ook mijn inhoud te maken. Het voelt alsof ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt. Sindsdien geef ik les over lesgeven aan docenten (!) en doe ik onderzoek naar het doceren in het hoger onderwijs. In mijn werk in de master TLHE komen sinds 2008 deze beide activiteiten samen. In 2010 heb ik mijn horizon weer verbreed en heb ik een opleiding als coach afgerond.

Expertise

Mijn specialisaties zijn onder ander onderwijskunde, groepsprocessen, activerend onderwijs, het ontwerpen van onderwijs en individuele begeleidingstrajecten.

Onderwijs

  • BKO
  • SKO
  • Maatwerktraject WO en HBO
  • Master Teaching and Learning in Higher education: Academische vaardigheden en Onderwijskunde

Onderzoek

Samen met mijn collega Paul van den Bos heb ik onderzoek gedaan naar de wisselwerking tussen theorie en praktijk in onze docentenopleidingen (zie publicaties).

Lidmaatschappen

EHON

Publicaties

Bos, van den, P.J.P & Brouwer, J. (2014) Learning to teach in Higher Education: how to link theory and practice. Teaching in Higher Education. DOI: 10.1080/13562517.2014.901952 

Bos, van den, P.J.P & Brouwer, J. (2011) (Beter) leren doceren in het onderwijs, evaluatie van een professionaliseringsprogramma voor beginnende docenten. Onderzoek van Onderwijs, 40, 10-­16.

Bos, P.J.P. van den & Brouwer, J. (2010). Learning to teach in Higher Education. The importance of modelling and using field experiences. Paper presented at EAPRIL Conference, 23-­‐26 november, Lissabon, Portugal.

Tigelaar, D., Brouwer, J., & Dolmans, D. (2002). Boekbespreking Anne Marie Uhlenbeck, The development of an assessment procedure for beginning teachers of English as a foreign language, Pedagogische Studieën, 79(5), 406-­‐408.

Brouwer, J. (1999). Het 70/30 project. Een projectbeschrijving en handboek voor de begeleiders van de eerstejaars-­‐practicumgroepen. Interne publicatie onderwijsinstituut Psychologie, Universiteit van Amsterdam.

Brouwer, J., Kawakami, K., Rojahn, K., & Postmes, T. (1997). De effecten van (on)zichtbaarheid van sekse

als sociale categorie op zelfstereotypering. Fundamentele Sociale Psychologie, 11, 150-­‐158.