Paul van den Bos



Deze pagina is verplaatst. U wordt doorgestuurd.

Paul van den Bos
+31 20 59 85475
z-107
p.j.p.vanden.bos@vu.nl
faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen ( team hoger onderwijs )
Education developer
» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Na de pedagogische academie (195-1978) studeerde ik pedagogiek en onderwijskunde aan de universiteit van Leiden. In het promotietraject dat ik daarop aansluitend volgde onderzocht ik de opvattingen van docenten Nederlands over de invoering van de basisvorming in het voortgezet onderwijs. In 1991 sloot ik dit traject af. Van 1992 tot 2001 was ik docent onderwijskunde aan het conservatorium van Alkmaar (tegenwoordig onderdeel van de Hogeschool Inholland). Hier heb ik alle kanten van het doceervak leren kennen én van de rol van onderwijskundige duizendpoot. Deze dubbele ervaring vormde een ideale springplank voor mijn huidig werk bij de VU: docentopleider binnen de diverse didactische cursussen en docent in de master ‘Teaching and Learning in Higher Education’. Het is hier dat ik kan doen wat ik het liefste doe: theorie en praktijk met elkaar verbinden.

Expertise

Opvattingen over leren en onderwijzen, didactiek hoger onderwijs, ontwerp van onderwijs, toetsen in het hoger onderwijs.

Onderwijs

OCVU: opleiden van docenten in het hoger onderwijs op het terrein van didactische vaardigheden, ontwerpvaardigheden en toetsing

Master ‘Teaching and Learning in Higher Education’: Visies op leren en doceren, onderzoeksvaardigheden

Onderzoek

- opvattingen van docenten in het voortgezet onderwijs, het muziekonderwijs en het hoger onderwijs.

- effectiviteit van professionaliseringscursussen in het hoger onderwijs

- concerns van docenten hoger onderwijs in het kader van didactische professionalisering

Publicaties

Bos, P. van den, Burghout, C., & Joosten-ten Brinke, D. (2013). Toetsen met rubrics. In H. Van Berkel, A. Bax, & D. Joosten-ten Brinke, Toetsen in het hoger onderwijs. (pp. 134-142). Bohn, Stafleu Van Lochem.

Bos, P. J. P. v. d., & Brouwer, J. (2014). Learning to teach in higher education: how to link theory and practice. Teaching in Higher Education, 19(7), 772-786.

Links

Onderwijscentrum-VU

Master Teaching and Learning in Higher Education

LinkedIn