Ed van den Berg



Deze pagina is verplaatst. U wordt doorgestuurd.

Ed van den Berg
+31 20 59 83621
z-134
e2.vanden.berg@vu.nl
faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen ( team voortgezet onderwijs )
Senior Lecturer
» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Ed van den Berg kent een internationale loopbaan in het onderwijs. Hij studeerde natuurkunde aan de VU en promoveerde in Science Education aan de University of Iowa (1978). Internationaal werkte Ed in lerarenopleiding in de VS, Indonesia, Australia, de Filipijnen, en voerde hij consultancies uit in verschillende landen. In Nederland was hij betrokken bij een groot aantal projecten waaronder het Project Moderne Natuurkunde en de ontwikkeling van het in 2013/14 ingevoerde Nieuwe Natuurkunde curriculum havo/vwo en projecten in het basisonderwijs. Ed heeft een groot aantal vakpublicaties en wetenschappelijke artikelen/ boekhoofdstukken gepubliceerd. Binnen het onderwijscentrum is Ed vakdidacticus Natuurkunde. Verder is Ed lector Natuur- en Techniekonderwijs bij de Hogeschool van Amsterdam

Expertise

  • Practicum onderwijs
  • Leren onderzoeken
  • Formatieve toetsing
  • Lerarenopleiding

Onderwijs

  • Vakdidactiek natuurkunde
  • ICT in Inquiry-Based Science Education
  • Begeleiding Praktijk Onderzoek
  • Begeleiding PLG natuur- en scheikunde

Onderzoek

  • Begripsontwikkeling en toetsing in natuurkunde onderwijs
  • Ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden (inquiry skills)
  • Lerarenopleiding in ontwikkelingslanden

Projecten

  • PLG natuur- en scheikunde
  • NVON natuurkunde demonstratieboek

Lidmaatschappen

  • GIREP
  • AAPT
  • NVON
  • ESERA
  • NARST
  • ASTE
  • AERA
  • WND

Publicaties

Boeken

  • Frederik, I., Berg, E. van den, Brinke, L. ten, Dekkers, P., Sonneveld, W., Spaan, W., Woerkom, M. van (2015). Showdefysica, natuurkunde laten zien! NVON. ISBN/EAN 978-90-8797-011-6.

Show de fysica
 
Journals

  • Berg, E. van den (2015). Generating PCK in teacher education students. Physics Education, 50(5), 573-579 (http://iopscience.iop.org/0031-9120/50/5/573).
  • Trinh Ba Tran, Berg, E. Van den, Ellermeijer, A.L., Beishuizen, J. (2016). Preparing pre-service teachers to integrate technology into inquiry-based science education: Three case studies in The Netherlands. IL NUOVO CIMENTO 38 C (2016) 114. (http://dx.doi.org/10.1393/ncc/i2015-15114-2).
  • Berg, E. van den (2015). Lessons from the 20th century for 21st century science education. Keynote address in: Proceedings of the International Conference on Science and Science Education (ICONSSE), Satya Wacana Christian University, Salatiga, Indonesia, p1-12. (http://fsm.uksw.edu/ojs/index.php/2015/article/view/76).
  • Berg, E. van den, Hoekstra, W.S. (2014). Onmiddellijke Diagnose en Feedback in Wiskunde Lessen, Euclides 90(2), 22-25.
  • Berg, E. van den, Westbroek, H. B. (2014). Formatieve toetsing en feedback in de klas. NVOX, 39(5), 225-227.
  • Berg, E. van den (2013). The PCK of Laboratory Teaching: Turning Manipulation of Equipment into Manipulation of Ideas. Scientia in Educatione, 4(2), p 45–64. (http://www.scied.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=134&ClanekID=362).
  • Berg, E. van den, Bom, P., Frederik, I., Marell, J. (2013). Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14-jarigen: Inspirerende praktijkvoorbeelden. NVON. ISBN: 978-90-8797-010-9.
  • Berg, E. van den (2014). A Lifetime Search for PCK and Physics Representations across Contexts and Cultures. Keynote lecture. In: Mehmet Fatih Tasar (editor) Proceedings of the World Conference on Physics Education WCPE 2012. Ankara: Pegem Akademi. p23-37. ISBN 978-605-364-658-7.( http://www.wcpe2012.org/).

Overige activiteiten

Editorial Board International Journal of Science Education

Links

LinkedIn