De toekomst van het leren

Universiteitshoogleraar Neuropsychologie Jelle Jolles gaat in zijn afscheidsrede in op leren & geheugen en dat van de ontplooiing van jongeren, volwassenen en ouderen. Hij gaat in op de-toekomst-van-het-leren. Op LEREN 2.0.

13-06-2018 | 9:42

Jolles biedt ouders/verzorgers professionals in onderwijs en opvoeding, coaches, wetenschappers en beleidspersonen die werken in onderwijsvernieuwing en/of met het zich ontwikkelende kind of adolescent handvatten voor gebruik in onderwijs en opvoeding: ten voordele van de ontplooiing van onze jongeren. Hij geeft inzicht in ‘de adolescent (en pre-adolescent) en zijn functioneren’. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en het redeneren. En de belangrijke vaardigheden binnen het domein van de executieve functies, zoals zelfinzicht, zelfregulatie, planning en empathie. En de sociale cognities die zo belangrijk zijn voor de interactie van de adolescent met de samenleving. Jolles bespreekt bewegen, aandacht en aandachtsstoornissen en veel voorkomende functiestoornissen.

Symposium
Voorafgaand aan de afscheidsrede vindt een symposium plaats. Dit is gewijd aan ‘Het tienerbrein in de praktijk’: wat zouden opvoeders, leraren, wetenschappers, overheid en politiek moeten weten over de neuropsychologische ontwikkeling. De nadruk ligt op de pre-adolescent (vanaf 8 jaar) en de adolescent. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en redeneren, bewegen, aandacht en sociale cognities. De acht sprekers zijn werkzaam op het domein van de toegepaste neuropsychologie. Meer informatie over het symposium.

Jolles houdt zijn afscheidsrede vrijdag 15 juni in de Aula van de VU.